[A.3.1.3 P0_17 A-4] Three types of musical metre., [A.3.1.3 P0_17 A-4] Trois types de métrique musicale (French), [A.3.1.3 P0_17 A-4] Tiga Tipe Metrik Musikal. (Indonesian)

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The Toraja do not classify the different simbong. What makes one simbong different from another is the musical treatment of the stanza, as the preamble and clausula are sung in the same way in all regions. I identify three models depending on the relation between text and music, i.e. three types of ‘syllabication’: syllabic, neumatic, and melismatic. While the syllabic and neumatic models do not impair the intelligibility of the text, the melismatic model impedes comprehension.

Les Toraja ne classent pas les différents simbong. Ce qui différencie les simbong, c’est le traitement musical de la strophe, car préambule et clausule sont chantés de manière identique dans toutes les régions. Je distingue trois modèles selon la relation entre texte et musique, soit trois types de « syllabisation » : syllabique, neumatique, mélismatique. Si les modèles syllabique et neumatique ne nuisent pas à l’intelligibilité du texte, en revanche, le modèle mélismatique n’en facilite pas la compréhension. (French)

Orang Toraja tidak mengelompokkan simbong dalam bentuk yang beraneka ragam. Yang membuat simbong berbeda satu dengan yang lain adalah perlakuan musikal terhadap bait, karena pengantar dan formula akhir dinyanyikan dengan cara yang serupa di seluruh daerah Toraja. Saya membedakan adanya tiga model menurut hubungan antar naskah dan musik, atau 3 tipe “silabisasi”: silabis, neumatik, dan melismatik. Jika model silabis dan neumatik tidak mengganggu pemahaman naskah, model melismatik justru mempersulitnya. (Indonesian)

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SYLLABIC MODEL. The verse is performed on one and the same musical cycle of eight beats, repeated once; the tempo is moderate, the beat is isochronous (the time is often marked by the percussion of the sarong simbong), and each beat corresponds to a syllable. Discontinuous drone in a simbong song, Poka, 1993., MODÈLE SYLLABIQUE. Le vers est énoncé sur un seul et même cycle musical de huit temps, réitéré une fois, le tempo est modéré, la pulsation est isochrone (le temps est souvent marqué par la percussion du sarong simbong) et à chaque temps correspond une syllabe. Bourdon discontinu, extrait de chœur simbong, Poka, 1993. (French), Kesederhanaan frasa melodi simbong, daerah Pangngala’. Dengungan yang terputus-putus. Cuplikan paduan suara manimbong. Poka, 1993. (Indonesian)

This work also belongs to: [A.4.1.1 P0_1] Melodic sobriety characterizes most of the musical repertoires., [A.4.1.1 P0_1] Le dépouillement mélodique caractérise la plupart des répertoires musicaux. (French), [A.4.1.1 P0_1] Kesederhanaan melodi adalah ciri khas sebagian repertoar musik. (Indonesian), [A.5.1.1 P2_2 A-4] A different treatment of the words., [A.5.1.1 P2_2 A-4] Un traitement des paroles différent (French), [A.5.1.1 P2_2 A-4] Suatu perlakuan yang berbeda terhadap kata-kata. (Indonesian), [A.4.1.3 P0_8 A-1] Drone –continuous and discontinuous., [A.4.1.3 P0_8 A-1] Bourdon continu et discontinu (French), [A.4.1.3 P0_8 A-1] Dengungan yang terus-menerus dan dengungan yang terputus-putus. (Indonesian)
2022-08-17 Public
  2022-08-17 Public
  2022-07-12 Public