[A.4.1.1 P1_1 A-2] A melodic semitone operates at the level of the musical phrase., [A.4.1.1 P1_1 A-2] Kromatisisme bekerja pada tingkat frasa musik. (Indonesian), [A.4.1.1 P1_1 A-2] Un demi-ton mélodique opère au niveau de la phrase musicale (French)

Public

G. Rouget (‘Un chromatisme africain, L'homme I, 1961, 3: 32-46) then talks of ‘melodic chromaticism’; in this case, the recurrence of the semitone gives the melody its pattern. Ascending before descending, often used at the beginning of the line, each time, this semitone’s presence colors the reciting tone by renewing the dynamic.

G. Rouget (1961 : « Un chromatisme africain », L’Homme I, 3 : 32-46) parle alors de « chromatisme mélodique » ; dans ce cas, la récurrence du demi-ton fournit son dessin à la mélodie. Ascendant puis descendant, souvent employé au début du vers, la présence de ce demi-ton entraîne à chaque fois une coloration de la corde récitative par le renouvellement de la dynamique. (French)

G. Rouget (“Sebuah kromatisme Afrika”, L’homme I, 1961, 3: 32-46) berbicara tentang “kromatisme melodi”. Dalam hal ini, penggunaan kromatisisme memberikan bentuk pada melodi, untuk naik lalu untuk turun, sering dipakai pada bagian awal sajak. Setiap kali dipakai, menimbulkan warna khas pada tali mantra melalui pembaruan dinamika. (Indonesian)

Parent Collections (1)

Works (6)

Sort the listing of items  
List of items in this collection
  Title Inventory number Archival reference Date Added Visibility
  2022-11-18 Public
  2022-10-20 Public
  2022-10-20 Public
  2022-08-17 Public
  2022-07-12 Public
 

The second form of scale used is hemitonic; it is determined by four pitches: intonation tone, reciting tone, ornamental tone (a semitone above the reciting tone), and terminal tone. Celebrated for its expressive power, this scale is much used in the Pangngala’ region. The mediatio in the melismatic dondi’ no longer indicates a poetic segment. The melodic descent no longer serves to emphasize the metrical pause. NB: the backings a fifth above (sung by the women) and an octave below (sung by a single man) have not been noted here. The fusion of the three voices results in the simultaneous presence of the reciting tone (C), the terminal (Bb) and fundamental tone (G), a chord in three sounds: G-Bb-C. This type of arrangement is frequent., La seconde forme de l'échelle employée est hémitonique, elle est déterminée par quatre hauteurs : note d'intonation, corde récitative, note ornementale (élevée au demi-ton de la corde récitative), note terminale. D'une puissance expressive notoire, cette échelle est souvent employée dans la région de Pangngala'. La formule médiane dans le dondi’ mélismatique n’indique plus une segmentation poétique. La descente mélodique ne vient plus souligner la pause métrique. NB : la doublure à la quinte supérieure chantée par les femmes et celle à l'octave inférieure chantée par un seul homme n'ont pas été notées ici. La fusion des trois voix résulte de la présence simultanée de la corde récitative (do), de la note terminale (sib) et de la note fondamentale (sol), véritable accord à trois sons : sol-sib-do. Ce type d'agencement est fréquent. Plusieurs brodeurs introduisent des sauts de quarte de la fondamentale à la corde de récitation sur un rythme iambique. (French), Bentuk tangga nada kedua yang digunakan adalah hemitonik, ditentukan oleh empat ketinggian: nada intonasi, dawai resitatif, not hias (diangkat ke semitone dawai resitatif), not terminal. Dari kekuatan ekspresif yang terkenal, tangga nada ini sering digunakan di wilayah Pangngala'. Formula median dalam dondi’ melismatik tidak lagi mengindikasikan suatu segmentasi poetik. Penurunan melodis sudah tidak berfungsi untuk menggarisbawahi pause metrik. NB. Cadangan baik pada quinte atas yang dinyanyikan oleh kaum wanita, maupun pada oktaf bawah yang hanya dinyanyikan oleh seorang lelaki tidak diperhatikan di sini. Fusi dari tiga suara muncul dari kehadiran secara spontan tali mantra (do), not terminal (si bemol), dan not dasar (sol), akord yang sebenarnya dalam tiga suara: sol – si – do. Jenis pengelompokan ini sering ditemukan. Beberapa penyanyi, yang berfungsi memperindah, memperkenalkan loncatan-loncatan kuart dari fundamental ke tali mantra dengan ritme iambik. (Indonesian)

This work also belongs to: [A.2.2.3 P0_39 A-1] Scales., [A.2.2.3 P0_39 A-1] Échelles (French), [A.2.2.3 P0_39 A-1] Tangga nada. (Indonesian), [A.2.2.3 P0_41 A-2] Chromaticism in middle of melody., [A.2.2.3 P0_41 A-2] Chromatisme en milieu de mélodie (French), [A.2.2.3 P0_41 A-2] Kromatisisme di tengah melodi. (Indonesian), [A.2.2.3 P0_42 A-3] Polyphony by ornamentation., [A.2.2.3 P0_42 A-3] Polyphonie par ornementation (French), [A.2.2.3 P0_42 A-3] Polifoni Melalui Hiasan. (Indonesian), [A.2.2.3 P0_40 A-6] Non-coincidence between metrical series and musical accents., [A.2.2.3 P0_40 A-6] Non-coïncidence entre série métrique et accents musicaux (French), [A.2.2.3 P0_40 A-6] Tekanan metrik kata-kata tidak sesuai dengan tekanan musik. (Indonesian), [A.2.2.3 P0_42 A-1] Mixed-sex unison., [A.2.2.3 P0_42 A-1] Suara tunggal. (Indonesian), [A.2.2.3 P0_42 A-1] Unisson mixte (French)
2022-07-06 Public