[A.4.1.1 P0_3 A-4] In the simbong., [A.4.1.1 P0_3 A-4] Dans le simbong (French), [A.4.1.1 P0_3 A-4] Dalam Simbong. (Indonesian)

Public

In the simbong, the last word, often the most important (sumanga' ‘vital energy’, lemo ‘lemon’, a metaphor for gold, bulayan ‘gold’) is often truncated in the musical phrase.

Dans le simbong, le dernier mot, souvent le plus important (sumanga’ « énergie vitale », lemo « citron », métaphore de l’or, bulayan « or ») se voit tronqué dans la phrase musicale. (French)

Dalam simbong, seringkali kata terakhir yang paling penting (sumangnga’ “semangat”, lemo “jeruk”, kiasan emas, bulayan “emas”) dipotong dalam frasa musik. (Indonesian)

Parent Collections (1)

Works (2)

Sort the listing of items  
List of items in this collection
  Title Inventory number Archival reference Date Added Visibility
  2022-10-20 Public
 

The most common clausula of simbong stanzas. According to the officiant Lumbaa, this clausula was generalized with the arrival of the Christians. Spectrogram 13. From the end of a piece of simbong (men's chorus recorded at Poka in 1993). The verse says kurre-kurre sumanga’. The spectrogram shows the alternation of the front and back vowel spectra –narrow and wide in turn. Spectrogram 13. From the ending of a simbong (men’s chorus recorded at Poka). The words kurre-kurre sumanga’ are transformed into koré-korésomengngé as all the vowels shift towards [o] and [e]., Clausule la plus courante des strophes de simbong. Selon l'officiant Lumbaa, cette clausule aurait été généralisée avec l'arrivée des chrétiens. Sonagramme 13. Extrait d'une fin de pièce de simbong (chœur d'hommes enregistré à Poka en 1993). Le vers dit « kurre-kurre sumanga' ». Le sonagramme montre l'alternance des spectres des voyelles antérieure et postérieure, alternativement étroits et larges. Sonagramme 13. Extrait d'une fin de pièce de simbong (chœur d'hommes enregistré à Poka). Les paroles kurre-kurre sumanga' sont transformées en koré-koré somengngé car les voyelles tendent toutes vers [o] et [e]. (French), Klausul yang paling sering ditemukan untuk bait simbong. Menurut pemangku adat Ne’ Lumbaa, klausul ini mungkin semakin diberlakukan sejak kedatangan agama Nasrani. Sonagram 13. Cuplikan akhir karya musik simbong (paduan suara pria yang direkam di Poka). Kata-kata “kurre-kurre sumangnga’” diubah menjadi “koré-koré somengngé” sebab huruf-huruf hidup semuanya menuju ke [o] dan [e]. (Indonesian)

This work also belongs to: [A.3.1.3 P0_14 A-7] Clausula of the stanzas., [A.3.1.3 P0_14 A-7] Clausule des strophes (French), [A.3.1.3 P0_14 A-7] Bait-Bait Terakhir (Klausul). (Indonesian), [A.3.1.3 P0_17 A-5] Vowel play., [A.3.1.3 P0_17 A-5] Jeux de voyelles (French), [A.3.1.3 P0_17 A-5] Permainan Bunyi Vokal. (Indonesian), [A.4.1.4 P1_2 A-4] Acoustic approach., [A.4.1.4 P1_2 A-4] Pendekatan akustik. (Indonesian), [A.4.1.4 P1_2 A-4] Approche acoustique (French)
2022-08-17 Public