[A.2.2.2 P0_29] A solo declamation is improvised during a badong performance., [A.2.2.2 P0_29] Sebuah deklamasi solis diimprovisasikan di tengah-tengah lingkaran badong. (Indonesian), [A.2.2.2 P0_29] Une déclamation soliste est improvisée au coeur de la ronde badong. (French)

Public

The retteng is declaimed solo by one or several expert singers. This line can only be performed if one buffalo, at least, is sacrificed. This originality of this repertoire is related to the way in which the verse is declaimed, as well as to its composed and improvised content. One or more singers can answer each other in turn.

Le retteng est déclamé en solo par un ou plusieurs chanteurs experts. C’est un vers qui ne peut être dit que si un buffle, au moins, est sacrifié. L’originalité de ce répertoire est liée au mode de déclamation du vers ainsi qu’à son contenu composé et improvisé. Un à plusieurs chanteurs peuvent se répondre en alternance. (French)

Sebuah deklamasi solis diimprovisasikan dalam tarian badong. Retteng dideklamasikan dalam bentuk solo oleh seorang atau beberapa penyanyi ahli. Hal ini berupa sajak yang hanya dapat dinyanyikan jika paling tidak seekor kerbau disembelih. Keunikan repertoar ini dapat dilihat baik pada cara pendeklamasiannya, maupun pada isi yang dikarang dan diimprovisasikan. Dari satu sampai beberapa penyanyi dapat bernyanyi bersahut-sahutan. (Indonesian)

Parent Collections (1)

Works (2)

Sort the listing of items  
List of items in this collection
  Title Inventory number Archival reference Date Added Visibility
  2022-08-17 Public
 

From funeral chant in solo retteng to mate (Barto, from Buntao'). The extract analyzed shows that the elision of the last syllable is marked by an abrupt vocal emaciation, marked by a sudden harmonic impoverishment., Extrait de psalmodie funéraire retteng to mate (chanté par Barto de Buntao'). L'extrait montre que l'élision de la dernière syllabe est marquée par un décharnement vocal brutal, marqué par un appauvrissement harmonique soudain. D'abord renforcé dans les vingt premières harmoniques, le spectre est soudain réduit au seul harmonique 1. Le changement de mécanisme phonatoire, toujours placé en fin de phrase, mais quelquefois aussi au cours de l'énonciation, est un trait stylistique propre à ce répertoire. (French), From funeral chant in solo retteng to mate (Barto, from Buntao'). The extract analyzed shows that the elision of the last syllable is marked by an abrupt vocal emaciation, marked by a sudden harmonic impoverishment. (French)

This work also belongs to: [A.2.2.2 P0_32] The retteng is distinguished by a lean vocal style., [A.2.2.2 P0_32] Le retteng se distingue par une stylistique du décharnement vocal. (French), [A.2.2.2 P0_32] Ciri khas retteng ditandai dengan sebuah stilistik vokal yang kering. (Indonesian), [A.4.1.1 P0_3] The apocope is a recurrent stylistic feature., [A.4.1.1 P0_3] Apokop merupakan ciri khas. (Indonesian), [A.4.1.1 P0_3] L'apocope est un trait stylistique récurrent. (French), [A.4.1.1 P0_3 A-3] In the retteng., [A.4.1.1 P0_3 A-3] Dalam Retteng. (Indonesian), [A.4.1.1 P0_3 A-3] Dans le retteng (French), [A.2.2.2 P0_30] The declamation retteng is a recitation recto tono., [A.2.2.2 P0_30] Deklamasi retteng merupakan sebuah resitasi dalam satu nada. (Indonesian), [A.2.2.2 P0_30] La déclamation retteng est une récitation recto tono. (French), [A.2.2.2 P0_31] The retteng is characterized by the apocope –temporary elision of the last syllable of each line., [A.2.2.2 P0_31] Retteng ditandai dengan apokop – penghilangan sementara suku kata terakhir dari setiap sajak. (Indonesian), [A.2.2.2 P0_31] Le retteng est caractérisé par l'apocope (élision temporaire de la dernière syllabe de chaque vers). (French)
2022-08-17 Public